Saturday, December 24, 2011

BIARKAN AKU JADI MATAHARIMU




*nak feeling lebih play kagu nih*

Seorang wanita bertanya kepada seorang pemuda tentang cinta dan harapan. Wanita berkata ingin menjadi bunga terindah di dunia dan pemuda berkata ingin menjadi matahari. Wanita tidak mengerti kenapa pemuda ingin menjadi matahari, bukan kupu-kupu atau kumbang yang terus menemani bunga.

Wanita berkata ingin menjadi rembulan tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita semakin bingung kerana matahari dan bulan takkan boleh bertemu, tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita berkata ingin menjadi burung yang mampu terbang ke langit jauh di atas matahari dan pemuda berkata ia akan selalu menjadi matahari.

Wanita tersenyum pahit dan kecewa. Wanita sudah 3 kali menduga namun pemuda tetap keras kepala, ingin menjadi matahari tanpa mahu ikut berubah bersama wanita. Maka wanita itu pun beredar pergi dengan rasa kecewa dan tak pernah lagi kembali tanpa pernah tahu alasan kenapa matahari juga menjadi pilihan pemuda. Sang pemuda merenung sendiri dan menatap matahari.

Saat wanita menjadi bunga, pemuda ingin menjadi matahari agar bunga dapat terus hidup. Matahari akan memberikan semua sinarannya kepada bunga agar ia tumbuh, berkembang dan terus hidup sebagai bunga yang cantik. Walau matahari tahu ia hanya dapat memandang dari jauh dan akhirnya rama-rama yang akan menari bersama bunga. Ini disebut kasih iaitu memberi tanpa syarat, tanpa mengharapkan imbuhan dan balasan.

Saat wanita menjadi bulan, pemuda tetap menjadi matahari agar bulan dapat terus bersinar indah dan dikagumi. Cahaya bulan yang indah hanyalah pantulan cahaya matahari, tetapi saat semua makhluk mengagumi bulan siapakah yang ingat akan matahari? Matahari rela memberikan cahayanya untuk bulan walaupun ia sendiri tidak berupaya menikmati cahaya bulan, dilupakan jasanya dan kehilangan kemuliaannya sebagai pemberi cahaya agar bulan mendapatkan kemuliaan tersebut.

Ini dinamakan pengorbanan, menyakitkan namun sangat layak untuk cinta. Dan saat wanita jadi burung yang dapat terbang tinggi jauh ke langit, bahkan di atas matahari, pemuda tetap selalu jadi matahari agar burung tetap bebas untuk pergi pada bila-bila masa pun yang ia mahu dan matahari tidak akan mencegahnya. Matahari rela melepaskan burung untuk pergi jauh, namun matahari akan selalu menyimpan cinta yang membara di dalam hatinya hanya untuk burung.

Matahari selalu ada untuk burung bila-bila pun ia mahu kembali walau burung tidak selalu ada untuk matahari. Tidak akan ada makhluk lain selain burung yang berupaya masuk ke dalam matahari dan mendapatkan cintanya. Ini disebut sebagai kesetiaan, walaupun ditinggal pergi dan dikhianati namun tetap menanti dan tegar untuk memaafkan. Pemuda tidak pernah menyesal menjadi matahari untuk wanita yang dicintainya….^_^



31 comments:

MiSzy DiaN said...

wahhh touchingnya entry nie..
nak copy boleh tak??
suka entry nie taw..
blh tak tuan belog??
^.^

ishiko said...

wahhh.... siapalah matahari itu~
dgrlah mtahariku..puisi ttg hdpku..
(ceewah..jd agnes monica plk)

http://ishikosworld.blogspot.com/2011/01/116-saya-nak-ke-saya-suka.html

Pezol Stylez said...

@miszyDian: boleh je....sharing is caring ok

Pezol Stylez said...

@ishiko: hehe...awk mesti tau spe...;p

iKhRam said...

terlalu terkesan dgn entry ini..
seriusly...

terasa ingin menjadi matahari..

NAJ HEBAT said...

sob sob sob..

dah mcm novel dah...

Ikhwan said...

salam. fuh. penuh bermakna lah. btw, caner pzol letak music player tu eh? ajar sikit. email ikhwan.joke@gmail.com.

misSbLurRy said...

ucaplah wahai matahari ku....
alalalal

wyusairah said...

wah~best kan kalu aq dpt pemuda cam matahri tu...

Pezol Stylez said...

@ikhram: thanks...;p

Pezol Stylez said...

@naj: hehe...ada bakat la tuh..;p

Pezol Stylez said...

@ikhwan: ade mse aku emel ko ea...;p

Pezol Stylez said...

@missB: ucapkanlah....;p

Pezol Stylez said...

@ayu: insyaAllah....;p

Syafiq Rosli said...

nice entry bro

Pezol Stylez said...

@syafiq: tenkiu fiq...;p

Amal said...

bos...nk share boleh?? tq..:D

Pezol Stylez said...

@amal: boleh jek....;p

dikdah said...

nice entry,suke baca..ala-ala jiwang cikit ^__^

Pezol Stylez said...

@dikyah: thnks....jiwang ea..hehe

vampire's lovex said...

waaaaaaaaa..... matahari..cool..cool..:)

Pezol Stylez said...

@vampire: yeah...cool!!

Alin Marlini said...

dalam hati ada taman :)

Pezol Stylez said...

@alin: aah....betul la tu...;p

airaniez wirdani said...

*Like* this post...*matahari* mmg paling byk berjasa kpd kehidupan ini..huhu

Pezol Stylez said...

@airaniez: yup..thats right dear

.:reine:. said...

auwww dats so sweet..tp ssh kot nk cari encik matahari yg mcam tu..hehe anyway nice entry.. :)

Pezol Stylez said...

@reine: thnks...kne usha cari...;p

dynda zainurfarina said...

love diz song very much.. entry yang menarik..;)

Pezol Stylez said...

@dynda: tenkiu dear...;p

♪ cik katak ♪ said...

haihhh mana lah nk dapat matahari camtu.. =.="

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...