Sunday, October 16, 2011

Tips Jawab Soalan Temuduga Baik Punya

Seorang CEO ingin mencari eksekutif baru dalam syarikatnya. Dari beribu permohonan, hanya empat yang betul-betul menarik perhatiannya.Bagaimanapun beliau tidak dapat memilih antara keempat-empat orang calon tersebut, lantas memanggil kesemuanya untuk ditemuduga (beliau tidak sekaya Donald Trump untuk menganjurkan temuduga seperti The Apprentice).



**************************


mintak ngn pakcik google pic nih


Setelah keempat-empat calon berada di hadapan beliau, CEO tadi pun mula berkata, "Saya ada satu soalan yang mungkin memberi jawapan berbeza, calon yang memberikan jawapan terbaik akan diterima untuk bekerja di sini" Soalannya adalah:

"Apakah perkara atau benda yang paling pantas sekali?", tanya CEO tersebut.

Calon pertama berkata, "FIKIRAN, kerana kadang ianya datang sendiri tanpa kita sedari"

"Bagus, satu jawapan yang baik", kata CEO tadi.

"Kamu pula?", tanya nya kepada calon kedua.

"KELIP MATA, kerana tanpa kita sedari, sebelum sempat kita buat apa pun, mata kita dah berkelip", jawab calon kedua.

"Satu jawapan yang sangat baik, lagipun perumpamaan melayu pun ada sebut SEKELIP MATA melambangkan kepantasan", kata CEO itu.

"Bagaimana kamu pula?", tanya CEO kepada calon ketiga.

"Kalau kita tengok, lampu KLCC dihidupkan dengan pantas walaupun bangunan tu tinggi. Jadi saya rasa MENGHIDUPKAN LAMPU adalah paling pantas,jawab calon ketiga.

"Jawapan yang terhebat setakat ni. Bagaimana pula dengan kamu?"CEO terus mengusulkan soalan kepada calon keempat dengan merasakan calon ketiga hampir pasti menjadi eksekutif baru di syarikatnya dengan jawapan yang sangat bagus sebentar tadi.

"Setelah diteliti jawapan calon-calon sebelum saya ni tadi, saya rasa perkara yang paling pantas sekali adalah CIRIT-BIRIT", jawab calon keempat dengan yakin sekali.

"Haaa...???? CIRIT-BIRIT ???? Kamu ni tak serius langsung, macamana kamu boleh mintak kerja dengan syarikat saya ni?", CEO terkejut dengan jawapan calon keempat tadi.

"Begini tuan, malam kelmarin saya terjaga di tengah malam dengan rasa sakit perut yang amat sangat. Belum sempat saya FIKIR , KELIP MATA atau MENGHIDUPKAN LAMPU, benda tu dah terkeluar dah......... ....."

Calon keempat diterima menjadi eksekutif baru syarikat berkenaan.


*************************

moral of the story:
- pastikan anda berfikir secara bijaksana
-buat persiapan rapi sebelum pergi temuduga

11 comments:

laskar pelangi said...

cuak gak bila fikir pasal interview ni..=.=

Pezol Stylez said...

@LP: relek2...hihihi

Myboiler said...

interview paling lawak...

Anonymous said...

baru tgk tajuk da fikir nk copy wat simpanan untuk tips cari keje lepas practical...
skali lawak la pulak...hahahha

Pezol Stylez said...

@Myboiler: lawak kan..hehe

kunci locker said...

hahahaha...apakah jadah benda ni...hahahah

shedameor said...

sheda baru lepas cirit birit. haha

Pezol Stylez said...

@KL: macam2 ada bro..haha

Pezol Stylez said...

@shedameor: haha...mesti dh lega kan...;p

ctk said...

hihihihi...kena bijak lah nie..adoi...smoga ct xbg jawapan mengarot2 nti..hahah

Pezol Stylez said...

@ctk: gd luck yer awk...;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...