Tuesday, March 29, 2011

Berhenti Mengeluh



Apa jua situasi yang tidak menyenangkan anda, apa jua situasi yang tidak memuaskan hati anda, elak mengeluh. Sikap mengeluh hanya akan menarik kenegatifan. Kesannya, anda susah untuk jadi bermotivasi. 
Anda akan susah mengubah diri ke arah pemikiran positif. Mengeluh menjadikan anda ‘mangsa’ pada situasi, bukannya ‘penguasa’ pada situasi.

Elak untuk meluah rasa tidak puas hati. Elak mengeluh pada situsi, seboleh mungkin elak dari memberitahu orang apa yang anda keluhkan. Lupakannya. Anggap ia sebagai cabaran kemudian fokuskan pada solusi. Sebagai contoh, jika anda sedang dilanda masalah kewangan, jangan mengeluh kerana anda dilanda masalah kewangan. Sebaliknya, fokuskan pada penyelesaian masalah. Fikirkan apa yang anda boleh buat untuk menyelesaikan masalah kewangan anda, fikiran jalan penyelesaian bagaimana untuk mengurangkan masalah kewangan anda.

Minta doa pada Yang Maha Esa, moga DIA kurniakan petunjuk untuk anda menghadapi situasi tersebut. Tuhan tidak menjawap doa-doa kita, mungkin sebab jauh daripadanya, sembahyang kita entah ke mana. Jadi, dekatkanlah diri anda kepada-Nya. Semoga Allah membuka pintu rezeki yang lebih luas. Fikir-fikirkan dan selamat beramal.

2 comments:

Izbeta Shyah said...

betul jugak.! herm, bagus lah entry ni.! thx thx thx.!

Unknown said...

@izbeta: sme2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...