Friday, November 12, 2010

Mati Itu Pasti




Sesungguhnya mati itu semamngnya telah ditentukan oleh Allah s.w.t. Ia tidak akan terlambat atau terlebih walau sedetik pun. Semalam, aku tngok cerita KCB. Korang tahu x kcb itu ape?? x tahu? meh aku nk habaq kt hang. KCB itu cerita popular dari negara seberang Indonesia iaitu Ketika Cinta Bertasbih. Tahu ngak? hah tau kn. aku lyn gak citer2 mcm ni sbb citer nye ada mpunyai nilai2 moral sgt bagus tuk kite amek. Ok la berbalik pada tajuk kite hari ni. Korng mesti nk tau ape kaitan aku citer psl KCB tu ngn tajuk arini. sbb dlm citer tu ade terselit kisah seorng ulama yg trkenal telah meninggal dunia.umo ulama tu aku rse la dlm 60thn dlm citer tu. so, input yg aku dpt dr citer tu, kite kne selalu bykkn beramal soleh spy pabila hendak mati nanti kite boleh meninggal dgn aman.



Kedua, lps aku habis tgok citer tu...aku pegila bukak fesbook yg mnjadi kegilaan korng tu jap. mne tau ade spe2 yg hntar msj ke ape ke kt aku. tp xde pon..huhu. smpi nye ati korng x ingt kt aku ek. (eww geli la). tp xpe. pastu aku bukak notification lak. tgok la member2 yg update status diorng dan tjumpa satu status kt kwn aku ni. dia ckp ade bekas student kt skolah aku dulu tlh meninggal. aku trkejut la. siasat pnye siasat rupenye bdk tu junior aku. mmg knl sgt bdk tu. pomwan. (al-fatihah utk allahyarhamah).dr info2 yg aku dpt allahyarhamah tu ade sakit kt leher die. mcm kanser la. doktor x brani nk bedah.  tp yg paling sedih nye allahyarhamah tu sdh betunang. dan tunangnya tu plak adalah member aku sendiri. perghhh mmg aku dpt rsa lah sedih yg amat sgt. sabar le ek. So ape dpt aku ambil dr this berita mati itu akn menjemput pd bile2 mse sje. Allahyarhamah aku kire bru 22 thn kot. muda lg kn?


ketiga, semlm jgk tgh lyn2 berita sensasi kt OH MEDIA !! ade brita psl artis tlh meninggal dunia jgk. Aku xbrape nk knal sgt ngn artis tuh. tp die mmg popular la dikalngn artis hiburan kt tanah air ni( al-fatihah). Allahyarham merupakn seorng vokalis kump fotograf. umo bru 45 thn. Dari info yg aku dpt kt sne allahyarham meninggal sbb kegagaln fungsi jantung ketika bermain bola. hmm, tgh2 main bola pon bley meninggal dunia kn. so, ape yg aku dpt kt cni..mati itu akn menjemput kite walau dimana shj kiter berada.jd kiter kne sentiasa bersedia utk mghadapi mati. Banyakkn lah amal ibadat. tingkatkn lah ketakwaan kiter kpd Allah yg Esa. Semoga, sahabat2 kiter ini akn dirahmati dan diberkati oleh-Nya serta ditempatkn di kalangan org2 yg beriman. Amin.

2 comments:

Unknown said...

Selalulah kita berdoa supaya dimatikan di dalam keadaan yg baik2.

wyusairah wmazlan said...

ya Allah,hidupkanlah aku dalam islam,matikanlah aku dalam islam dan masukkanlah aku ke syurgaMU dalam islam..-doa slps solat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...