Wednesday, August 21, 2013

PASAR PALING BERBAHAYA DI DUNIA



Sekilas, Pasar Maeklong di Thailand kelihatan sama seperti pasar tradisional yang lain, menjual buah dan sayur-sayuran. Tapi ternyata, pasar ini adalah yang paling berbahaya di dunia. Bayangkan, tapak dagangannya cuma 2 cm dari rel keretapi.

Pasar Maeklong atau yang juga biasa dikenali dengan nama Pasar Kereta Api Maeklong adalah pasaran tradisional di Samut Songkhram, Thailand. Pasar ini dikenali sebagai yang paling berbahaya di dunia. Bukan kerana barang yang dijualnya, tapi kerana lokasinya yang sangat dekat dengan landasan kereta api.






Sebenarnya, sudah berkali-kali kerajaan tempatan berusaha mengusir para pedagang. Tapi apa boleh buat, penjual di pasar ini mengaku mereka sudah menduduki tempat ini lebih dulu jauh sebelum rel dibuat, iaitu pada tahun 1905.

Setiap harinya, pasar ini akan dilalui kereta sebanyak 7 kali. Pagi hari ada 4 keretapi yang melalui pasar ini, dan selebihnya siang dan petang hari. Para pedagang seperti sudah hafal dengan jadual perjalanan keretapi ini. Jadi, mereka sudah bersedia untuk merapikan khemahnyanya. Adakah anda berani berbelanja di pasar ini?



sumber : tabekpuang.blogspot.com

1 comment:

Thomas Lee/Lee Lip Pang said...

akibat masing2 tak mahu mengalah,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...